bando
bando
08 Esports de combat > 07 Altres esports
- ca bando, n m
- es bando, n m
- fr bando, n m
- it bando, n m
- en bando, n
08 Esports de combat > 07 Altres esports
Definició
Art marcial defensiva originària de Myanmar, practicada sense armes, que es basa en la imitació de la morfologia i les aptituds de diversos animals.
barratge
barratge
22 Esports mentals > 02 Bridge
- ca barratge, n m
- es barrage, n m
- fr barrage, n m
- en barrage, n
- en jam, n
- en preempt, n
- en preemptive, n
- en preemptive bid, n
- en pre-empt, n var. ling.
22 Esports mentals > 02 Bridge
Definició
Declaració en salt que es fa amb l'objectiu de reduir el nombre de declaracions disponibles per als adversaris i dificultar que trobin un contracte millor per als seus interessos.
basa
basa
22 Esports mentals > 02 Bridge
- ca basa, n f
- es baza, n f
- fr levée, n f
- fr pli, n m
- en trick, n
22 Esports mentals > 02 Bridge
Definició
Conjunt de les quatre cartes, una per cada jugador, que es juguen en una volta.
Nota
- Segons la diferència de bases aconseguides pel bàndol declarant respecte del contracte, es distingeix entre bases de més i bases de menys.
basa de menys
basa de menys
22 Esports mentals > 02 Bridge
- ca basa de menys, n f
- ca multa, n f
- es baza de menos, n f
- es caída, n f
- es multa, n f
- fr levée de chute, n f
- fr sous-levée, n f
- en down, n
- en setting trick, n
- en undertrick, n
22 Esports mentals > 02 Bridge
Definició
Cadascuna de les bases que han faltat al bàndol declarant per a complir el contracte.
basa de més
basa de més
22 Esports mentals > 02 Bridge
- ca basa de més, n f
- es baza adicional, n f
- es baza extra, n f
- fr levée de mieux, n f
- fr levée supplémentaire, n f
- fr surlevée, n f
- en extra trick, n
- en overtrick, n
22 Esports mentals > 02 Bridge
Definició
Cadascuna de les bases que el bàndol declarant guanya a més de les exigides per a complir el contracte.
base
base
11 Esports nàutics > 01 Vela > 01 Copa Amèrica
- ca base, n f
- es base, n f
- fr base, n f
- it base, n f
- en base, n
11 Esports nàutics > 01 Vela > 01 Copa Amèrica
Definició
Cadascun dels edificis portuaris destinats als equips participants en la Copa Amèrica, generalment situats a la ciutat on té lloc el torneig de desafiadors, que consta d'un hangar per al veler i els seus complements, oficines, zona d'acollida i altres instal·lacions.
bauprès
bauprès
11 Esports nàutics > 01 Vela
- ca bauprès, n m
- es bauprés, n m
- fr beaupré, n m
- it bompresso, n m
- en bowsprit, n
11 Esports nàutics > 01 Vela
Definició
Pal horitzontal o quasi horitzontal fixat a la proa d'un veler que sobresurt del buc, utilitzat sobretot per a subjectar-hi les veles de proa.
bloqueig de mà a mà
bloqueig de mà a mà
09 Esports de pilota > 01 Bàsquet
- ca bloqueig invers, n m
- ca bloqueig de mà a mà, n m sin. compl.
- es bloqueo inverso, n m
- fr écran inverse, n m
- en hand-of screen, n
09 Esports de pilota > 01 Bàsquet
Definició
Jugada ofensiva en què el jugador que té el control de la pilota la fa arribar a un company d'equip amb una passada de mà a mà i a continuació executa un bloqueig al defensor del receptor, perquè el company pugui alliberar-se del marcatge.
Nota
- El bloqueig invers s'utilitza molt en la iniciació al bàsquet.
bloqueig del rebot
bloqueig del rebot
09 Esports de pilota > 01 Bàsquet
- ca tancament del rebot, n m
- ca bloqueig del rebot, n m sin. compl.
- es bloqueo del rebote, n m
- es box out, n m
- es cierre del rebote, n m
- fr box out, n m
- fr écran de retard, n m
- it box out, n m
- it tagliafuori, n m
- en block out, n
- en box out, n
09 Esports de pilota > 01 Bàsquet
Definició
Acció defensiva d'un jugador que consisteix a protegir l'ampolla posant-se de cara a la cistella i amb l'esquena en contacte amb un jugador adversari situat darrere seu, amb l'objectiu d'evitar que pugui lluitar pel rebot.
Nota
- 1. El tancament del rebot és un dels recursos habituals dels defensors, especialment davant d'atacants que els superen en alçada.
- 2. Tot i que generalment funcionen com a sinònimes, de vegades es distingeix entre les denominacions tancament del rebot i bloqueig del rebot segons si fan referència a una acció col·lectiva d'impedir l'accés al rebot dels adversaris (tancament del rebot) o a una acció individual d'impedir l'accés al rebot de l'atacant corresponent (bloqueig del rebot).
- 3. Els equivalents com a verbs de tancament del rebot i bloqueig del rebot són, respectivament, tancar el rebot i bloquejar el rebot.
bloqueig hammer [hammer: en]
bloqueig hammer [hammer: en]
09 Esports de pilota > 01 Bàsquet
- ca hammer [en], n m
- ca bloqueig hammer [hammer: en], n m sin. compl.
- es hammer, n m
- es hammer screen, n m
- fr hammer, n m
- it hammer, n m
- it hammer screen, n m
- en hammer, n
- en hammer play, n
- en hammer screen, n
09 Esports de pilota > 01 Bàsquet
Definició
Bloqueig indirecte que s'executa en el costat de l'atac on no hi ha la pilota en joc per a fer possible que un company d'equip situat en la mateixa zona i sense marcatge pugui rebre la pilota i llançar tot sol, generalment des de la cantonada.
Nota
- La denominació hammer prové del cognom de Darvin Ham, que es va fer popular amb aquesta acció en la seva etapa al Milwaukee Bucks, de l'NBA, com a jugador que es beneficiava sovint d'aquest bloqueig indirecte per a fer el llançament final.