
Qui no s’ha sentit atret, en més d’una ocasió, per una d’aquelles campanyes comercials en què s’ofereix un producte de franc o a un preu molt baix? I si optem per comprar-lo, quants no ens haurem trobat com el peix que mossega l’esquer i es queda enganxat a l’ham en adonar-nos que el preu dels complements o recanvis per a fer funcionar aquell producte és considerablement més elevat del que creiem esperar?
D’aquesta estratègia de venda, més coneguda per la forma anglesa freebie marketing, en català en diem màrqueting d’esquer i ham. És una denominació lingüísticament adequada, formada a partir del nucli màrqueting (aplicació d'un conjunt de tècniques planificades, coherents i dinàmiques de gestió empresarial per a obtenir un procés eficient de producció, distribució i venda de productes o de serveis) i el sintagma d'esquer i ham, en referència metafòrica al fet que un article molt bé de preu actua d'esquer perquè el consumidor el compri i quedi obligat a adquirir els consumibles, complements o serveis addicionals corresponents, que funcionen com l’ham amb què l'empresa el manté atrapat o, dit en termes de màrqueting, fidelitzat.
El màrqueting d'esquer i ham el podem trobar en la venda de maquinetes d'afaitar i les fulles de recanvi; màquines de cafè i les seves càpsules; impressores i els cartutxos de tinta, o consoles i els videojocs corresponents, entre molts altres exemples.
Es tracta d’una denominació clara i suggeridora del concepte, perquè si bé es pot considerar que qualsevol acció de màrqueting funciona com un esquer, el tret que caracteritza el màrqueting d’esquer i ham és que actua alhora com un esquer (el preu baix o nul d’un article) i com un ham (el preu elevat de les compres derivades de l’adquisició d’aquell article), de manera que l’empresa recupera amb escreix els diners perduts amb l’oferta inicial.