Back to top
Vuelva a la lista de diccionarios online

burocràcia - Diccionari de sociologia i ciències socials

Presentación
  • ca  burocràcia, n f
  • es  burocracia, n f
  • fr  bureaucratie, n f
  • en  bureaucracy, n

Perspectiva sociològica > Conceptes bàsics, Institucionalització > Tipus d'institucions. Funcions i disfuncions, Treball > Organització del treball

Definición
Organització pròpia de la societat moderna de caràcter formal, amb normes i regles de procediment explícites i estructura jeràrquica i internament diferenciada en tasques altament controlades i estandarditzades per formes, seccions i departaments amb pretensió de racionalitat i eficiència, tant en l'àmbit públic com privat.

Nota

  • 1. El tipus ideal de burocràcia fou desenvolupat pel sociòleg alemany Max Weber (1921); segons ell, és un element neutral, indispensable per a assolir racionalment els objectius d'una societat complexa, sobretot si és una societat industrial.
  • 2. Les disfuncions, irregularitats i crisis creades per la burocràcia (per exemple, la corrupció o el parasitisme) han estat estudiades per Robert King Merton (1940), Shmuel Noah Eisenstadt (1958), Peter Michael Blau (1963), Theodore Caplow (1954) o Karl August Wittfogel (1954).