Back to top
Font de la imatge

La informació d'aquesta fitxa procedeix de la Neoloteca, el diccionari en línia de termes normalitzats pel Consell Supervisor:

TERMCAT, CENTRE DE TERMINOLOGIA. Neoloteca [en línia]. Barcelona: TERMCAT, Centre de Terminologia, cop. 1999-2025.
<http://www.termcat.cat/neoloteca/>
A la Neoloteca trobareu informació més detallada dels termes, que inclou:

- Els criteris que s'han tingut en compte per a l'aprovació de la forma catalana proposada (des del 2011).
- El motiu de normalització dels termes i el tipus de formació lèxica de la denominació aprovada (des del 2018).

  • ca  bot de conversa, n m
  • ca  assistent de veu, n m sin. compl.
  • es  asistente de voz, n m
  • es  bot conversacional, n m
  • es  chatbot, n m
  • fr  agent conversationnel, n m
  • fr  agent de dialogue, n m
  • fr  chatbot, n m
  • fr  dialogueur, n m
  • en  chatbot, n
  • en  chatterbot, n
  • en  conversational agent, n
  • en  chat bot, n var. ling.
  • en  chatter bot, n var. ling.

<Informàtica > Programari>

Definició
Bot capaç de mantenir una conversa amb un usuari en llenguatge natural i simular la manera com es comportaria un humà com a interlocutor.

Nota

  • 1. Els bots de conversa inicials, sorgits a la dècada de 1960, estaven programats amb un conjunt predefinit de regles i respostes. Els bots de conversa moderns, més complexos, solen estar en línia i utilitzen sistemes d'intel·ligència artificial generativa, d'aprenentatge profund i de processament de llenguatge natural, que els permeten aprendre i adaptar-se a noves situacions; d'aquesta manera, poden oferir respostes més precises i personalitzades (que elaboren a partir de grans quantitats de dades obtingudes principalment d'internet) i poden emular millor el comportament d'un interlocutor en un context determinat.
  • 2. Són exemples de bots de conversa basats en intel·ligència artificial ChatGPT, Microsoft Copilot i Google Gemini (abans, Bard).
  • 3. Un bot de conversa sol ser el mitjà més habitual per a interactuar amb un assistent virtual i, per aquest motiu, se sol assimilar sovint un bot de conversa a un assistent virtual. Els bots de conversa, però, tenen també altres aplicacions, com ara xats d'entreteniment o videojocs.
  • 4. La denominació assistent de veu se sol associar als bots de conversa dissenyats principalment per a interactuar amb els usuaris a través de la síntesi i el reconeixement de veu. La majoria de bots de conversa, però, admeten també la comunicació en forma textual.