De quin color és l’hidrogen?

Els cossos opacs no tenen cap color intrínsec. Quan diem que les fulles són verdes, la neu és  blanca i les girafes són grogues, evidentment simplifiquem: en realitat, així és com interpreta el  nostre cervell la longitud de les ones electromagnètiques captades per les cèl·lules nervioses de la  retina —és a dir, precisament les ones que no són absorbides per les fulles, la neu i les girafes sinó  que reboten contra la seva superfície. 

A més, de vegades fem un ús extensiu de les nostres mateixes etiquetes i, per exemple,  anomenem blanc el que és clar i negre el que és fosc (o és que algú veu blanc el vi blanc i negres  els vins negres?). O designem amb un color fix una primera tria arbitrària (llibres blancs, zones blaves o verdes). I, a mesura que ens allunyem de la realitat material, les metàfores semàntiques  van guanyant espai a la física: una novel·la rosa tracta d’amors romàntics amb independència del  color de pàgines i portada, i el cinema negre va de violència, pessimisme i vides marginals. 

Però, si haguéssim de citar un cas paradigmàtic de trencament entre la realitat física i el nom de  color atribuït, un dels millors exemples seria l’hidrogen, ja que, d’una banda, és un gas incolor i,  de l’altra, els noms tan acolorits que rep no indiquen cap propietat diferent del gas (que té, en  tots els casos, la mateixa fórmula química). A què es deu, llavors, aquesta rastellera de noms de  colors que li plantifiquem, del negre al blanc?

Doncs podríem dir que responen a un impacte ambiental decreixent del seu procés d’obtenció: 

Comencem pels que generen emissions directes. L’hidrogen negre i l’hidrogen marró s’obtenen gasificant el carbó, en un procés enormement contaminant. La cosa millora una mica si el material  de base és el gas natural, cas en el qual parlem d’hidrogen gris

El pas següent és capturar les emissions. Si seguim els mateixos processos d’obtenció d’hidrogen a  partir del carbó (per gasificació) o del gas natural (per reformació) però, a més, capturem les  emissions generades, obtenim hidrogen blau —amb l’inconvenient que, segons estudis fets, hi ha  un 10-20 % d’emissions que s’escapen a l’atmosfera. (Pel que fa al 80-90 % d’emissions  capturades, sovint s’entaforen en pous de petroli o de gas abandonats.) 

D’aquí saltem a l’obtenció d’hidrogen sense emissions (si bé amb repercussions molt diverses  sobre l’ambient). A partir del metà, per piròlisi, obtenim hidrogen turquesa; a partir de l’aigua,  per electròlisi, podem tenir hidrogen rosa (l’electricitat utilitzada prové de l’energia nuclear), hidrogen verd (electricitat d’energies renovables) i hidrogen groc (electricitat d’energia solar, que  és una de les energies renovables); finalment, si extraiem hidrogen d’origen geològic de l’interior  de la Terra, per fracturació hidràulica, tindrem hidrogen blanc. (De moment, l’hidrogen blanc és  sobretot una idea de futur.) 

Com podem veure, en aquesta paleta de colors hi intervenen raons molt diverses. En un primer  grup, els colors s’expliquen pel material de referència (el carbó en el cas de l’hidrogen negre i,  d’alguna manera, el sol en l’hidrogen groc). En un segon grup, manen els significats que tenen associats (el verd, com a color de la clorofil·la, representa el món natural i d’aquí, hops, les  energies renovables). En un tercer grup, hi ha raons semàntiques més laxes (el blau evoca també  el món natural, que per això som el planeta blau; el marró suavitza el negre perquè s’utilitza lignit,  un carbó menys contaminant que l’hulla de l’hidrogen negre, i el blanc, com a color pur,  representa la manera més eficient d’obtenir hidrogen). En la resta, podem dir que s’ha fet el que  s’ha pogut per a mantenir amb coherència la gradació cromàtica (hidrogen gris, turquesa, rosa). 

Per desgràcia, un cop explicats els colors la realitat continua sent una mica descoratjadora. És cert  que l’hidrogen és una font d’energia neta (no genera residus contaminants ni en un motor de  combustió ni en una pila de combustible), que hi ha processos no contaminants d’obtenció i que  és renovable (obtenint-lo a partir de l’aigua, seria pràcticament inesgotable); però també és cert  que cal més energia per generar hidrogen que no pas energia proporciona l’hidrogen generat i  que, per l’elevadíssima pressió a què s’ha d’emmagatzemar, planteja problemes de seguretat  molt importants, especialment en el món del transport. 

Això fa que avui es pensi en l’hidrogen com una de les múltiples vies per a substituir els  hidrocarburs, i no com l’única via. I, en les previsions sobre mobilitat, es considera que pot acabar  sent útil sobretot en el transport pesant (vaixells, avions, camions), mentre que té poc recorregut  en el transport particular. Ja es veu, doncs, que per a saber quin color prendrà el nostre futur  energètic, i quina raó hi haurà darrere d’aquest color, encara ens haurem d’esperar… 

Mentrestant, podeu consultar l’espectre cromàtic de l’hidrogen en aquesta infografia interactiva,  feta amb la col·laboració de l’ICAEN, que remet a les fitxes del Diccionari de mobilitat sostenible

[Text publicat al Butlletí RECERCAT el 31/12/2022]